Details

Geplaatst door op 2011-12-21

Hij is de meester van de grove grap en absurdistische humor. In Engeland noemen ze hem ‘de door de duivel bezeten komiek’, vanwege de welhaast demonische fantasiewereld die hij op het podium schept en waarin de meest wrede en gestoorde figuren de revue passeren.
In KRO Profiel een portret van Hans Teeuwen, een van de grootste talenten van de Nederlandse comedywereld, die begin jaren negentig het cabaret voorgoed op zijn kop zette.

Op het podium doet hij alles wat voorheen ongebruikelijk was: hij schoffeert zijn publiek, schopt op grove wijze heilige huisjes omver en geeft een ontluisterend inkijkje in de zwarte ziel van de ontspoorde medemens. Zijn kick ligt vooral in het verleggen van de grenzen van zijn publiek: hoe ver kan hij gaan in het tarten van zijn toeschouwers? Zijn vernieuwende vorm van cabaret spreekt een groot publiek aan en binnen no time wordt Hans Teeuwen een megaster, die volle zalen trekt.

Na vijf shows houdt hij het voor gezien: hij is op. Door zijn expressieve manier van theater maken, raakt hij uitgeput en verliest hij het plezier in het optreden. Theater maken is werk geworden. Daarnaast voelt hij zich niet langer prettig tussen zijn eigen publiek, dat steeds meer voor zijn harde, grove humor komt en minder voor de inhoud van zijn show. Hans Teeuwen, de man die ooit een cult-ster wilde zijn, is uitgegroeid tot een volkskomiek.

Na een uitstapje in de jazz en film, besluit hij zijn cabaretcarrière een nieuwe impuls te geven. Hij vertrekt naar Engeland, waar hij gedurende twee jaar op de planken staat. De kritieken zijn lovend en al snel verwerft Teeuwen zich een plek in de Engelse cabaretwereld. “Teeuwen heeft hier inmiddels een cultstatus”, zegt Brian Logan, cabaretrecensent van The Guardian en groot liefhebber van de Nederlandse cabaretier. “Hij heeft hier zeker een toekomst al zal hij hier nooit zo succesvol worden als in Nederland. Daar is hij te provocatief en absurdistisch voor.”

In 2010 maakt Hans Teeuwen zijn comeback in Nederland. Zeven jaar afwezigheid maakt hongerig. De ruim 80.000 kaarten voor de bijna vijftig voorstelling van zijn tournee zijn in één dag uitverkocht. “Hij lijkt gekozen te hebben voor het succes en het geld dat daarmee te verdienen valt”, schrijven teleurgestelde recensenten. “Teeuwen geeft wat zijn publiek van hem verlangt: wrede, gestoorde typetjes en harde grappen.”

In KRO Profiel vertellen twee neven met wie Teeuwen vroeger opgroeide hoe hij in elkaar zit en waar de oorsprong van het liedje ‘Hoi-Ja’ ligt.

Verder is er in het programma exclusief 8 mm-materiaal van Hans in zijn kindertijd te zien.

Plaats een Comment!